måndag 5 augusti 2013

Växtlivet (och annat kul) i Ungern

För en vecka sen kom vi hem från vår semester i Ungern. Landskapet där är vackert och i trädgårdarna finns en del spännande växter som jag tänkte bjuda på här:

Murgröna 

Strandpromenaden i Balatonfüred
Fint barrträd (jag som inte gillar barrträd egentligen...)

Mimosa
Paprika och vitlök hängde på tork överallt.
 
Ovan nämnda barrträd i sin helhet. Ett sånt kan jag tänka mig1

Balatonsjön - turkost underbart vatten!

Tihany - en halvö i Balatonsjön. 
Utsikt från toppen av Tihany

Shopping på Tihany 
Släktträff i Celldömölk
Hortensia (mina överlever knappt vintern)

Vad är detta för träd?


Shopping i Tihany (igen) 
Jag får aldrig nog av små söta hus med halmtak!


Basella - detta ska jag nog prova så nästa år!

Röda stockrosor
Ännu ett spännande träd 
Syrénbuddleja (?)

Dadelträd

Pelargoner på lyktstolparna! 


Nerium
Budapest - kvällsstämning






Saluhallen i Budapest

Mer pelargoner



Utsikt över Budapest 
Vackra fönster

Cykla på Margaretaön
Silkeshöns 
Inspiration till ankdamm


1 kommentar:

  1. Att resa är att upptäcka världen på nytt!
    Jag har aldrig sett ett blommande mimosaträd förr. Tack för den bildberättelsen!

    SvaraRadera