måndag 12 augusti 2013

Nästa år...

Så här i skördetid (jag räknar med att hösten är här nu med tanke på regnet och kylan) har jag kommit mig för att börja planera nästa års sådder. För nästa år kommer bli bättre (som vi säger varje år). Grönsakerna kommer växa sig större och godare, jag kommer bli duktigare på att vattna och rensa ogräs... och hönsen ska hållas borta från sådderna!

Nästa år kommer jag odla följande:

Bönor och ärtor
- Bondbönor (måste köpa frön, i år odlade jag Red Epicure och Giant exhibition longpod).
- Vaxbönor (i år blev det Neckargold, har massor med frön kvar)
- Gröna brytbönor (i år blev det Promotor)
- Borlotto (i år Borlotto Nano)
- Sparrisböna (sådde inte i år men har frön av Yard Long kvar)
- Purpurböna (en favorit! i år sådde jag Blauhilde)
- Sockerärtor (har egna som ligger på tork, men måste nog köpa fler frön. Sorten De Grace är riktigt god!)


Chili och paprika
I år sådde jag ganska sent pga inläsningen till tentan, men fick plantor bl a av bästa Ugglan. Jag tror att det är Jamaican Bell, Hot Lemon, Hungarian Hot Vax och en Körsbärschili jag har i år. Körsbärschilin är en hit! Den har fått massor med små söta chilifrukter.
Nästa år odlar jag dessa chilisar:
- Peter Penis Pepper (Så rolig! Jag hittade några frön längst ner i min låda!!)
- Monkeyface
- Yellow Bumpy
- Mini Bonet
- Jamaican Bell
- Körsbärschili (måste komma ihåg att ta frön)
- Kalocsai V2 (röd sort, från Ungern)
- Macskasárga (gul sort, från Ungern)

I paprikaväg blir det:
- Sweet Romano 
- Elefántormány (från Ungern)
- Fehérözön (från Ungern)


Gurka
- Kinesisk slanggurka (har 2 st frön kvar)
- Djungelgurka (har 3 st frön kvar)
- Slanggurka (måste hitta någon riktigt bra sort!
- Asiengurka (har försökt två gånger utan att lyckas. Tredje gången gillt?)
- Västeråsgurka (har frön kvar av New Pioneer, Double Yield och Vert Petit de Paris)
- Lagenaria siceraria provar turbinata (jättelång gurka (?), frön från Ungern)
- Perez F1 (nån sorts halvkort gurka, fröpåse från Ungern)

Och nästa år ska jag för guds skull skaffa fat till mina gurkhinkar!

Kronärtskocka
Jag tycker inte att skörden brukar bli så stor att det riktigt lönar sig. Men nu km jag över sorten Violetto di Romagna i Ungern, så jag måste ju prova igen.


Kål
Svartkål / palmkål (Nero di Toscana precoce) odlar jag för att den är så vacker. Åtminstone i början av sommaren innan den blir helt uppäten. Har frön kvar.
Nästa år blir det nog även fänkål.


Lök
Måste komma ihåg att sätta vitlök nu i höst! Den jag satte i våras tog sig aldrig. Om det sen berodde på hönsen eller mig förblir oklart.
Har ännu inte ryckt upp årets lökar men misstänker att jag skulle vilja sätta fler gula lökar nästa år. Röd lök är överskattat enligt min mening, så det odlar jag inte så mycket av. Jag ska nog även sätta lite salladslök (White Lisbon) och purjolök (Titan, måste ta mig i kragen!) nästa år.


Melon
Nej, det är inte värt besväret. Jag hade en planta i år men den dog innan den hann ut i växthuset.


Pumpa och squash
Jag älskar dessa roliga, korviga, bångstyriga varelser! Nästa år ska jag verkligen ta mig tid att avhärda plantorna ordentligt, för det var en hel del som tog stryk när jag resolut satte ut dem i pallkragarna. Hönsen gjorde naturligtvis inte hela saken bättre... Men jag har Yellow Crookneck på gång! Fikonbladspumpan är överallt men har ännu inte fått några frukter...
Nästa år tror jag att det blir:
- Yellow Crookneck (har 4 st frön kvar)
- Early White Bush Scalloped (har en liknande fröpåse från Ungern)
- Marina di Chioggia (har 2 st frön kvar)
- Fikonbladspumpa (för att den är så vacker)
- Genovese
- Prydnadspumpa (om jag får plats över)


Rotfrukter
- Gulbeta (Golden)
- Polkabeta (Chioggia)
- Rödbeta (Crosbys Egyptian)
- Morötter (måste skaffa frön av "regnbågsblandning" samt någon bra lagringsbar sort. Har lite frön av
  tidiga Nantes 2 kvar. Köpte även Vörös Óriás i Ungern - har inge
- Palsternacka (har frön av White Gem samt Felhosszú / Flakker 2 från Ungern)
- Rädisor (har frön av Köbenhavns Torve 2 samt en påse från Ungern - Órias vaj)
- Rotselleri Neon (från Ungern) ska jag prova nästa år.

Måste komma ihåg att så rädisor i omgångar nästa år!


Sallad
- Plocksallad (har frön kvar av Lollo Rossa, Frisée d'Amérique och Black Seeded Simpson)
- Mangold (måsta skaffa frön av snygga Bright Lights)


Tomater
Här har jag ännu inte bestämt mig, detta är vad jag har för fröer kvar och vad jag odlat i år:

- Supersweet 100 (har 6 st frön kvar)
- Sungold (har 5 st frön kvar)
- Voyage (snygg, men har hittills inte fått en enda i år så det känns inte riktigt värt det...)
- Yellow Ruffled (har 2 st frön kvar, har inte heller av denna fått några tomater i år, så tveksamt...)
- Marmande (en klar favorit! måste samla frön!)
- L cheesmanii (vildsort, grodde inte så nästa år hoppar jag över denna)
- Brown Berry (har frön kvar, snygg men inte jättegod - kanske byter ut mot någon annan sort)
- Indigo Rose (jättesnygg svart tomat - man jag har ännu inte kommit underfund med när den är mogen... har samlat egna frön)
- Green Zebra (inte jättegod - ska leta annan grön sort att prova. Har 2 st frön kvar.)
- Gardener's delight (har massor med frön kvar - ska nog odla nästa år)
- Green sausage (har 5 st frön kvar, misslyckades förra året då topparna skrumpnade ihop...)
- Gold Nugget (ingen hit)
- Tumbling Tom Yellow (gav rikligt med tomater förra året, så om jag odlar i ampel nästa år så kanske.)
- Banana Legs (har 1 st frö kvar)
- Yellow Pear (har 1 st frö kvar)
- Ildi (har ca 6 st frön kvar - god men jag tror Gelbe Dattlewein är bättre)
- Feuerwerk (ny för i år, SÅ god och snygg! Har 4 st frön kvar - fler ligger på tork)
- Brandywine (ok men inte jättegod)
- Green Grape (har massor med frön kvar, får se hur min gröna marmelad blir....)
- Gelbe Dattelwein (mycket god, hög avkastning, får återkomma nästa år)
- Oxheart (en besvikelse, trodde den skulle ge mer och vara godare...)
- Tigerella (en favorit, ger halvsmå randiga tomater, tidigt och rikligt, har många frön kvar)
- Snow Berry (god men gav inte så många, ett frågetecken...)

Nya som jag tänker prova nästa år är:
- San Marzano (lite avlång sort från Ungern)
- Manó (från Ungern)
- Jubileum (köpt i Ungern)
Sen måste jag naturligtvis botanisera i Tomatklubbens tidning!


Örter
Har bladdillsfrön Hercules kvar men måste skaffa frön av slät- och krusbladig persilja, krondill och basilika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar