lördag 17 augusti 2013

Mer inläggningar

Skördemånaden augusti har idag inneburit ytterligare lite mer pyssel i köket. Egentligen hade vi tänkt åka till Skansen idag, men att vakna till regnet mot sovrumsfönstret ändrade de planerna. 

Syrade bönor
Purpurbönor, vaxbönor och vanliga gröna bönor

Jag provade receptet i Mandelmanns bok, det verkade lagom enkelt. Bönorna sköljdes rena och lades tillsammans med vinbärsblad i en stor glasburk. Jag hittade bönor från förra året i frysen - de fick åka med de också (jag är lite skeptisk för de kändes lite sladdriga). I grundreceptet skulle det vara vitlök i också, men vi hade slut just nu...
Sedan kokade jag vatten med flingsalt (1,5 msk salt till 1 l vatten), lät det svalna och hällde över bönorna. Nu är planen att burken ska stå i rumstemperatur i 3 dagar, sedan i 15 grader (undrar vart?) i 3 veckor, varpå den kan ställas in i kylen. Hoppas hoppas att detta blir gott även utan vitlök och trots sladdriga frysbönor! 

Inlagda morötter
Jag har varit lat i sommar och inte gallrat bland morötterna. Morotslandet är i ett bedrövligt skick! Efter hönsens framfart i våras verkar det som att vissa frön har hamnat i en stor klump så att det här och där är stora tuvor med massa morötter tätt, tätt tillsammans... sedan finns stora kala fläckar med bar jord... Jag har nu ryckt upp de morötter som växte för trångt och det blev en liten skörd av minimorötter som jag nu har provat lägga in. Har ingen aning om hur det kommer smaka - det blev lite improviserat kan man säga: 

Jag sköljde av morötterna, skar av blasten och kokade dem en stund så att de blev halvmjuka. Sedan hällde jag av vattnet och lade morötterna i glasburk. Efter det kokade jag ihop en lag som jag hällde över: 

1 dl vitvinsvinäger
2 dl socker
4 dl vatten
1 hackad chili
1 skuren liten lök
Svartpepparkorn
2 lagerblad
Senapsfrön



Inlagda rödbetor

Polkabetor "Chioggia", gulbetor och vanliga rödbetor
Jag gjorde så här: 
Rödbetorna sköljdes av och kokades med blasten kvar tills de blev halvmjuka. Sedan sköljde jag av dem i kallvatten så att skalen gick lätt att ta loss. De stora betorna (polkabetorna ffa) skivades, övriga fick vara som de var och lades i en glasburk. Sedan kokade jag en lag och hällde över så att betorna täcktes helt: 
2 dl ättikssprit
5 dl vatten
knappt 1 dl socker
6 svartpepparkorn
6 kryddnejlikor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar