måndag 12 augusti 2013

Tomatlistan

Nu har jag tagit mig en funderare och troligen bestämt mig för vilka tomater jag ska odla nästa år. Först var jag inställd på att dra ner på antalet sorter och endast odla de som jag gillar mest (Sungold). Men det är faktiskt roligt att ha tomater i olika storlekar, färger och former så jag gjorde en uppdelning efter färg och tomat-typ (för att täcka in så många färger som möjligt). Efter att ha lusläst Tomatklubbens frökatalog bestämde jag mig för följande:

Cocktailtomater
* Chocolate Cherry (violett)
- Supersweet 100 eller Gardener's delight (röda). Jag gillar verkligen Supersweet 100 men skulle gärna odla en sort som inte är F1...
- Sungold (orange). Även om det är F1 så måste jag bara ha den!
- Gelbe Dattelwein (gul)
- Brown Berry (brun)
- Green Grape (grön)
- Snow Berry (vit)

Normalstora tomater
- Tigerella (röd randig)
* Bonny Best eller Ailsa Craig (röd)
- Manó (röd)
- Jubileum (röd)
* Scotland Yellow (gul)
* Sungella (orange)
- Green Zebra (grön)
* Snow Ball (vit)
- Indigo rose (svart)

Bifftomater / pastatomater
- Marmande (röd)
- Feuerwerk (röd/orange randig)
* Charles green (grön)
* Azychka (gul)
* Monokatbin (randig)
- Banana Legs (gul avlång)
- San Marzano 2 (röd)
* Beauty Lottringa (röd, mycket veckad)

* = fröer att beställa från Tomatklubben


1 kommentar:

  1. Hej!
    Du tycks , liksom jag, gilla att botanisera i olika frökataloger. Här kommer några sidor som du nog kan tycka om:

    http://lilletomat.blogspot.se/

    En sida med många olika sorters tomater, nackdel- svårt att begränsa sig.

    sonis.lt

    firma med många olika sorter, välj euro och english i överkanten. De är relativt billiga och speciellt de med många frön i varje påse, tex tomater med 0,3g per påse (det är 200-300st per gram). De var seriösa, de skickade direkt en ny påse när jag påpekade att en av påsarna var öppen och tom. När jag handlade fick man fröerna fraktfritt när man kom över en viss summa tror det var nästan 20 euro, det blev mycket fröer men hellre frö för pengarna än fraktavgift.

    http://tuinzaden.eu/

    är en sida jag hittat nyligen men jag har inte köpt därifrån.
    Hoppas du får en trevlig stund framför datorn.
    Mvh Inga-Lill

    SvaraRadera