onsdag 1 maj 2013

Smider planer!

Vilken fantastisk dag!
Har varit ute hela dagen och pysslat, funderat, spånat, städat och donat.

Växthuset har fått lite ny linoljefärg på sig på valda ställen - snart kanske jag vågar flytta ut tomatplantorna? Hönsen höll mig sällskap intill växthuset. De har hittat ett nytt ställe med gamla torra löv som de kan kraffsa runt i. Det är så roligt att höra hur de kluckar och kvittrar. Ibland låter de riktigt nöjda - kanske för att de hittat någon god mask?
Tyvärr upptäckte jag att färgen på växthustaket har släppt ganska mycket så jag tror att hela växthuset ska målas om helt på utsidan i år. Tur att det är roligt att måla.

Henke släpade ut utemöblerna från ladan och fixade våffellunch ute i solen (och blåsten).

På eftermiddagen rensade jag ut en massa bråte som stått längst in i vedboden. Jag har fått en idé som jag inte kan släppa - nu tänker jag på det dygnet runt. Det här utrymmet skulle passa bra för lite kaniner!  Men jag har lovat H att vi ska tänka lite på saken först, så det blir nog inte av förrän senare i sommar... Det är bra att han bromsar mig - annars kanske vi nog ha väldigt många djur. Men det är väl aldrig fel att vara förberedd - eller hur?
För att ljusa upp lite så målade jag en vit "fondvägg". Med en ny taklampa (och en utelampa) så kanske det finns en chans att jag ska våga mig in där även på kvällarna när det är mörkt ute. Nu saknas bara väggar till en box och sen är det klart för inflyttning! Nu håller jag på och klurar på vart det kan passa med en utehage också. Just nu lutar det åt plätten bakom växthuset.

Vedboden (nästan före)
Vedboden (efter)
Fondvägg i vedboden (efter första strykningen)
Natalie
Mrs Quilter
Rococo
Ibland är bladen det finaste på pelargonen!
Hundtandliljan har också vackra blad!
Pelargoner i köksfönstret
Rabarbern är på gång!



1 kommentar:

  1. Superfint! Och tack för lunchen gulledu.

    Nya Signe har funnit sig tillrätta bra hos sina nya (gamla) kamrater. Nu sover de nog. Klart ni också ska ha kaniner!!!

    Låssas att det var Henkes idé vetja, det kan funka!

    SvaraRadera