söndag 19 maj 2013

Kaninhuset invigt!

Igår hämtade jag hem lilla Iris! En ljuvlig liten viltgul fransk vädurshona. Idag fick vi hem "sällskapsdamen" Diza som är 3 år gammal och kommer från vänner till familjen som inte kunde ha henne kvar. Än så länge är Diza lite sträng mot lilla Iris - vi hoppas att det går över och att de blir kompisar så småningom.
Lilla Iris
Iris gillar att sitta i fönstret
Iris gör sig lång - Diza är respektingivande

Tidigare i veckan tog jag tag i det dåliga samvetet och lät tomaterna flytta ut i växthuset! Med sig som sällskap fick de gurkor, chili och fuchsior. Det där med avhärdning blev inte gjort i år (heller) utan jag hoppas att de kan återhämta sig från chocken så småningom. Lite skydd från solen får de trots allt av spetsgardinerna.
Pumpor och squash har även de blivit utsparkade med huvudet före, till pallkragarna. I år odlar jag fikonbladspumpa och jättepumpa, Baby Round, Yellow Crookneck, Marina di Chioggia och Early White Bush Scalloped. Jag bestämde mig för att det nog är tillräckligt varmt i jorden nu också och satte bondbönor (Red Epicure och Giant Exhibition Longpod) samt vanliga bönor (gröna, vax, purpur och borlotto). Bönorna har fått stöd att klättra på i år (för första gången) men sockerärtorna får nog klara sig själva.

Hönsens bästa badställe

Lillhöna gör sig ren och fin


Systrarna Siv och Rut håller ihop (Rut är fortfarande skallig efter ruggningen)

Agda inspekterar planteringarna 

Växthuset är vårfixat

Tomaterna bor i lerkrukor

Köksträdgården







3 kommentarer:

  1. Vad fint du gjort, jag ska med sätta ner bönor och grejjer vad det lider, bondbönorna åkte faktiskt ner innan vi for till kreta.

    Och grattis igen!

    SvaraRadera
  2. Tack!! Såg du bönstödet som jag har byggt (liknar ditt bönstöd)? Måste nog lägga upp en bild på det här... Får se om jag får några bönor i år... hönsen gör sitt bästa för att sabotera.

    SvaraRadera
  3. Åh vilket fint växthus! Jag är såå avundsjuk! Jag "får" ett eget litet så länge tills vi har bestämt hur vi vill att det ska vara :)

    SvaraRadera