lördag 20 april 2013

Trädgårdsplaner - inspiration från Botaniska

Idag har jag sått frön av jättekrissla (Inula magnifika) som jag inhandlat på Tradera. Ha varit jättesugen på jättekrissla sedan i somras då jag såg den för första gången på Botaniska trädgården här i Uppsala. Nu hoppas jag att det blir några fina plantor! Har inte riktigt bestämt vart i trädgården jag ska få plats med dem, det brukar ju vara så med nya trädgårdsväxter. När jag går i trädgårdar eller tittar på trädgårdsprogram på TV eller läser böcker så brukar jag skriva upp alla nya växter jag blir sugen på i en lista på mobilen. Den listan kommer väl till pass så här års när det är så roligt att smida planer för kommande säsong.

 Jag har även sått fikonbladspumpa (Cucurbita ficifolia).


Solrosen "Teddy Bear" ska jag också prova i år. Tänkte ha den i köksträdgården där jag tycker att varma färger passar bra. Har därför även tänkt ha röda dahlior och ringblommor i pallkragarna med grönsakerna. 

I år ska jag verkligen ta tag i att skaffa en kaukasisk vingnöt (Pterocarya fraxinifolia)! Jag tror att jag har hittat en lämplig plats för den också - på baksidan om jag hugger ner de fula gamla enarna (som jag försökte stamma upp förra året). Det är något dystert med barrträd och kanske speciellt enar. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar