söndag 14 april 2013

Rapport från Trädgårdsmässan


Trädgårdsmässan i Älvsjö hade i år temat "växtkraft". Vi var där till 10:30 för att hinna lyssna på föredrag om pelargoner - men tyvärr blev det inställt till vår stora besvikelse. Sedan spenderade vi hela dagen med att botanisera bland all växtlighet och inspiration. Årets pryl verkade vara fågelburen. Skansens utställning var helt underbar! En sån trädgård skulle jag vilja ha! Det blev inte sämre av att de hade med sig öländska dvärghöns - som jag drömmer om att skaffa. De är så vackra! H tycker att vi ska nöja oss med silkeshönsen och inte blanda raser (undantaget är såklart vår lilla favorit-bonushöna Agda som är dvärgkochin). Vi får väl se hur det blir i framtiden. Jag tänkte att det kanske går att få tag på ägg att kläcka själva i kläckaren. 
Öländska dvärghöns på Skansen

Skansen
Inspiration
Dagens fynd
Jag hittade en alldeles underbar tavla av Lena Linderholm med får-motiv! Den ska nog hänga i köket ovanför kökssoffan - så snart jag skaffat en ram. En annan rolig sak som fick följa med hem var en hink som man kan göra t ex eget nässelvatten i. Vi som har så mycket brännässlor! Jag passade även på att köpa årets sättpotatis (Maria och Amandine). I år skulle jag absolut inte har några liljelökar eller dahlior - men vem kan stå emot när de rear ut dem jättebilligt på slutet av dagen!? 10 st dahlior och 17 st liljelökar blev det. Till hönsen köpte jag en liten korg så att jag kan bära in äggen lite lättare (just nu balanserar jag dem i handen men det börjar bli lite svårt att få plats med alla ägg). Jag hade ju kunnat ta vilken gammal plastbytta som helst - men det blir ju så mycket mysigare med en fin korg!
Sist men inte minst har jag råkat bli medlem i Pelargonsällskapet, efter att ha stått emot i några år. Det var nog på tiden! Fyra nya pelargoner blev det: Langerlandsrosen, Selma från Misterhult, Michelle West, Elnaryds Marielle. 




Här kommer även ett par bilder från Kistamässan som vi var på förra månaden:
Fuchsia arborescens
Silkeshöns!!

1 kommentar:

  1. Hej hej! Himla trevligt vi hade på mässan! Snart är det sommar!

    SvaraRadera