lördag 13 april 2013

Oväder och ladutaksplanering


Dagen började med regn och har nu övergått i snöblask. Då är det mysigt att kura i soffan med en kopp te och Elliot bredvid. Jag håller på och gör en kostnadskalkyl för ladutaket. Jag försöker även hitta bra information om hur vi ska gå tillväga - vilket sätt som är bäst. Just nu lutar det åt att vi river ner gammalt tegel och läkt, behåller de gamla brädorna och istället lägger nya reglar 45x90 med cc 60 som får bilda nån sorts nya takstolar eller ströläkt. Sen blir det bärläkt (reglar 45x70). Ovanpå det blir det kondensväv och röd TP20 plåt. Ju mer man läser desto mer inser man att det är mycket runtomkring renoveringen också (som alltid!). Det ska vara nockplåt, vindskivor (falu rödmålade), skruvar/spik, fotplåt, hängrännor (svarta), byggställningar, container, kragplåt till skorstenen mm mm. Det var den sommaren det!

Andra saker som jag klurar på är trädgården (förstås!). Ska försöka få till nån automatisk bevattning till växthuset i sommar så att gurkor och tomater förhoppningsvis blir lite gladare. Ska på trädgårdsmässa imorgon och hoppas på lite bra inspiration då. 

Annat som jag vill skaffa till trädgården i år är en kaukasisk vingnöt, rosenkvitten, jättekrissla, rosenstav, rosenpimpinell, nunneört och daggruta. Vet bara inte vart jag ska få plats med allt. Men finns det hjärtrum så finns stjärtrum! Förra året började jag bli lite strängare och rensade faktiskt bort såna plantor som inte skötte sig (t ex några röda rosbuskar som var allmänt fula och störiga). Jag försökte mig på att flytta tre underbara rosbuskar från ladan och från skuggrabatten (bl a en stackars Rosa Mundi) till rabatten på framsidan av huset men det gick sådär (inte optimalt mitt i soligaste juli - hoppas de tar sig i år!), införskaffade en Nordlandsros och fick en honungsros av mamma. Jag som inte skulle ha några rosor!!  I år blir det två brudspireor som ryker och får lämna plats till nya förmågor!


Hönsen måste få en hönsgård som de kan vara i när vi inte är hemma. Förra året använde jag kompostgaller en en höna blev tagen av höken. Silkeshönsen ser nog inte så bra under sin stora kalufs. I år har jag låtit hönsen sträva fritt i trädgården då vi varit hemma och det är väldigt trevligt!

Jag drömmer också om en hammock och har ingenting emot om den gnisslar lite (som mormor och morfars hammock, när jag var liten...). H vill absolut inte ha en hammock just för gnisslets skull. Nåja, jag har väl ändå inte tid att använda den!

Inomhus händer det inte så mycket. I veckan anlände en affisch med posten, med motiv av Ilon Wikland. Jag ska rama in den och ha den i köket - men jag får fundera ut en ny vägg att sätta den på för den var större än jag trodde! Jag älskar tecknade (idylliska) bilder med många detaljer så att man kan sitta länge och bara titta!
Visst kan Lotta cykla!
Om vi inte hade behövt fixa ladutaket så hade vi kunnat börja med tvättstugan och hallen! Vi har bestämt vilken tapet vi ska ha i hallen. Den är het underbar! I vanliga fall gillar inte jag för mönstrade tapeter, men denna passar bra i hallen där man inte visas så långa stunder i taget. Det blir också extra varmt och välkomnande när man kommer hem (eller går till jobbet på morgonen). Som en liten energikick! Det blir även golvvärme och klinker i båda rummen (just nu är det väldigt kallt att gå där i strumplästen på vintern!!) Skönt att veta att det finns saker kvar att göra när (om) vi blir klara med ladan! ;-)
Bohème 3399 från Boråstapeter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar