måndag 22 april 2013

Odjur på pelargonerna!

När jag planterade om alla pelargonerna förra månaden så passade jag på att sanera alla från diverse skadedjur som fått bra fäste under vintern. Stackars krakarna har milt sagt varit eftersatta, då all tid lagts på tentaplugg under en lång period. Plantorna sprayades med en blandning av såpa, vatten och rödsprit och såg genast lite friskare ut. Vissa vildpelargoner har extra lätt att få ohyra, t ex ardens, gibbosum, australe, odoratissimum, schotti och glaucifolium, så nu var det såklart dags igen för en ny omgång med sprayflaskan - då det börjat dyka upp små vita flygare under bladen. Vissa plantor hade flera sorters ohyra på sig; vita flygare, stritar, bladlöss...

Förra året hade jag väldiga besvär med vita flygare i växthuset och jag tror att det bidrog till att det blev så mycket mögel på tomaterna. Pelargonerna är misstänkta smittospridare och i år får de nog inte följa med in i växthuset. I ett svagt ögonblick bestämde jag att jag inte skulle ha några pelargoner alls i samma rum där jag driver upp tomatplantorna nu, men det blev inte riktigt så. Det smög sig in några zonal-sticklingar... då bestämde jag att inga vildpelaroner fick beträda området... men triste och zonale blev undantag eftersom de såg lite risiga ut... Jag skulle behöva mer självbehärskning och färre vildpelagoner! Det är som med djurhållning - man får inte ha för många på för liten yta eftersom det ökar smittrycket (och komforten). Jag tänker på burhöns när jag ser mina stackars krukor trängas på fönsterbrädorna med pelargonblad som tävlar med varandra om solljuset.

Växthuset skulle behöva sig en omgång med ny linoljefärg och kanske en ordentlig tvätt med såpa nu i vår. I höstas körde jag bara med högtryckstvätten så jag antar att det finns en del mögelsporer kvar. En kollega tipsade om att spraya rutorna med rödsprit. Problemet är att det då blir väldiga mängder rödsprit  och jag funderar på hur bra det kan tänkas vara för miljön... Någon som har nått bättre (miljövänligt) tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar