fredag 12 april 2013

Ladutaket

Vi har ett stort projekt framför oss. Ladutaket läcker in och måste läggas om. Jag vet inte om taket någonsin är omlagt sen ladan byggdes. Jag vet inte ens när ladan är byggd.
Just nu är det tvåkupigt tegel men vi kommer byta till ett rött plåttak framför allt av ekonomiska skäl (skulle helst vilja ha enkupigt tegel). Det är en gammal konstruktion och efter att ha gjort lite efterforskningar på internet har jag hittat en bild som stämmer bra överens med hur taket är byggt:


Bilden är lånad härifrån. Ovanpå undertaket ligger just nu läkten och teglet. Mycket tid går just nu åt till att fundera ut hur vi ska genomföra det här. Mitt största problem är höjdrädsla!

För övrigt börjar gästrummet fyllas på med massor av tomatplantor, pelargonsticklingar och nu också svartkålsplantor. Jag som lovar mig själv varje år att det inte ska bli så mycket, men allt tar större plats när det börjar växa på sig.

När vi är hemma på dagarna får hönsen nu ströva fritt i trädgården. Nu kan det dyka upp hönor lite här och där.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar