onsdag 20 maj 2015

Grisar på gång!

Nu är vi igång med att skaffa grisar! Har pratat med en bonde som kan sälja fyra smågrisar och foder till oss. Vi kommer ha grisarna tillsammans med grannarna, vilket känns jätteroligt.
Eftersom jag gillar listor så har jag skrivit en även när det gäller det här projektet:
  • Stängselstolpar: finns redan hos grannarna. 
  • Stängselband: inköpt på Granngården, 400 m för 200 kr. 
  • Elaggregat: vi kommer använda det som redan finns till fårhagen. 
  • Vindskydd: grannen och jag har renoverat en gammal lekkoja. Det finns även en extra gammal griskoja som ska rustas upp senare i sommar, så att grisarna får två hus att vara i när de växer. 
  • Halm: finns lite hos grannen, som även har kontakter. 
  • Vattenkar och fodertråg: finns hos grannarna sen sist de hade grisar.
  • Köpa in grisar och foder.
  • Var/hur/när ska de slaktas? Grannarna har kontakter. 
  • Vad gör vi om ngn gris behöver avlivas akut? Grannen kan avliva, alternativt ringa slaktaren. 
  • PPN

  • Trikinundersökning: SVA. 

    Jag tror att det här kan bli bra. Hoppas bara att grisarna håller sig innanför stängslet och får vara friska och må bra hela sommaren och hösten!

    (Och av min kära man har jag fått ett korvhorn till hushållsassistenten i födelsedagspresent...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar