måndag 8 september 2014

Utvärdering av årets tomater

Av någon anledning är jag besviken över årets tomater. Tycker att de flesta smakat vattnigt och inte alls lika gott som de brukar. Frågan är varför? Kanske har det något att göra med att jag i år inte använde den automatiska bevattningen (som vattnade ett par minuter fyra gånger om dagen) och istället har vattnat manuellt varannan dag (dvs chock-vattnat plantorna). Men å andra sidan har jag alltid, före förra året, vattnat på det sättet med gott resultat. Har sommaren varit för varm? Har de vita flygarna varit för många? Har jorden varit för dålig?
Men nästa år ska det gå bättre! Jag har reda nu bestämt mig för vilka sorter jag inte ska odla nästa år. De höll inte riktigt måttet hemma hos mig, med mitt sätt att sköta tomater.

Sorter som går bort nästa år
- Gelbe Dattelwein. Visserligen blir de många men Sungold är godare. 
- Riesentraube. Inte lika goda som Supersweet 100. 
- Milchperle. Har inte gjort något intryck alls. 
- San Marzano. 
- Vintage Wine
- Copia. Producerade visserligen många tomater, men de smakade vatten!
- Ananas. Smakar också vatten. 
- Black Tom. Har nog bara plockat en enda tomat som inte var så god. 
- Green Wish. Vattnig smak. 
- White Beauty. Har blivit många men inte så goda. 
- Purple Calabash. Jag tror plantan har varit sjuk på något sätt, alla tomater blev mycket små och alldeles missbildade. 
- Dulcia. Denna har jag haft i upphöjd bädd mot södervägg. Inte särskilt goda. 
- Ailsa Craig. Mellanstora tomater, smakar helt ok men det finns godare sorter. 
- Golden Sunrise. Denna planta har haft det svårt av någon anledning och det har nog blivit två tomater på sin höjd. 
- Manó och Jubileum (fröna köpta i Ungern): smakar som köpetomater. 
- Zloty Ozarowski. Alla säger att den ska vara så god
- Black Prince, inte tillräckligt produktiv. 

Sorter som absolut återkommer nästa år
- Sungold F1
- Supersweet 100
- Snowberry
- Monokatbin
- Marmande
- Fuerwerk - otroligt god!
- Tigerella, god och produktiv. 
- Green Zebra
- Green Grape
- Brown Berry

Något annat som jag har grubblat över är det här med ohyran. Jag tror att det blev något sorts rekord i ohyra i växthuset i år. Trots att jag så noga städade och desinficerade med Virkon i våras. Huvudproblemet är de vita flygarna, som dessvärre övervintrar inne på pelargonerna och sedan hoppar över på de unga tomatplantorna innan utsättning. I år provade jag biologisk bekämpning med någon sorts nyttodjur mot bladlössen (parasitstekeln Aphidius colemani) och mot vita flygarna (parasitstekeln Encarsia formosa). Jag är mycket nöjd med bladlusbekämpningen - alla löss är helt försvunna nu! Däremot har jag vita flygare i mängd och massor. Och de lämnar efter sig en sockrig beläggning på bladen där mögel frodas. Till råga på allt har jag också fått in nån sorts små svarta flugor (eller löss?) som härjar på det mesta som är grönt. Nästa år ska parasitsteklarna få en ny chans, men jag ska vara snabbare på att sätta in dem i växthuset för att "kväva flygarna i sin linda" så att säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar