lördag 1 juni 2013

Senaste dagarnas bestyr

Nu har jag äntligen gjort slag i saken och fixat i ordning växthusbevattningen!
Det tog tre dagar (och tre besök på byggvaruhuset) innan det var klart. En 13 mm slang sattes fast runt syllen (med krokar - då kan man lätt lyfta ur den vid behov) inne i växthuset och från denna går det ut tunnare slangar ner i varje kruka. Den tjocka slangen är kopplad till en bevattningsdator som släpper på vattnet under bestämda tider på dygnet. Än så länge har jag börjat med en halvtimmes bevattning tidigt på morgonen, men jag vet inte om det är bättre att det får stå och droppa under en längre tid under dagen? Det är nog bara att prova sig fram vad som fungerar bäst.


Vi har väldigt gott om brännässlor, detta hemska ogräs! Det kanske beror på att jag är dålig på att rensa bort dem. Andra ogräs kan man ju liksom rycka upp i förbifarten - vilket är svårare med nässlorna. Min strategi är därför att försöka använda brännässlorna så mycket som möjligt. Jag började med att införskaffa en nässelvattenhink. Den har nu stått i ett avlägset hörn i trädgården några veckor (aningens för länge skulle jag tro) så idag var det dags att gödsla rabatterna. Mycket smidigt, miljövänligt och gratis! Enda nackdelarna är att det kräver lite framförhållning (inte min starka sida) och att lukten är mindre angenäm (speciellt som den inte går att få bort från fingrarna). Jag har även plockat buketter med brännässlor och hängt på tork i hönshuset, för att ha som nyttigt hönsgodis i vinter. Det som hamnar i hönsens magar hamnar ju så småningom i våra magar (indirekt via äggen alltså...).


Jag begriper inte hur den bär sig åt!

Det var ju alldeles nyss som rabarbern bara var små röda knoppar! I ett försök att decimera rabarberdjungeln har jag idag kokat saft och fryst in späd rabarber till i vinter. Det visade sig att vi redan hade en hel låda i vedbod-frysen med rabarber från förra året...

Kaninerna mumsar äppelkvistar dagarna i ända. Henke fick ett ryck tidigare i våras och gav sig på det gamla Rossvik-trädet med grensaxen. "Hur svårt kan det vara?" Resultatet blev en stor hög med äppelkvistar, som han lovade köra iväg till majbrasan. Detta har alltså inte blivit gjort (och trädet ser ut som om det aldrig blivit beskuret - massor med vattenskott kvar!) men nu verkar det alltså lösa sig ändå.  Jag ska satsa på JAS-beskärning i år och hoppas att det då inte blir lika mycket vattenskott.

Kvar att göra i trädgården just nu är att få ner det manchuriska valnötsträdet, piprankan och liljorna i jorden. Jag har även en kruka med bredsådda jättekrisslor som behöver planteras om.

Efter att ha läst en del självhushållningsböcker på sistone så föll det sig som så att jag testade på att göra egen tvål. Förutom besväret att få tag på lut (på byggvaruhuset trodde de inte att kaustiksoda kunde vara samma sak) och att det är läskigt att hantera lut - så var det riktigt roligt! Iklädd gummihandskar och solglasögon skred jag till verket och här nedan ser ni resultatet. Nu ska tvålen mogna i 4-6 veckor och sen får vi se om den fungerar.




Avslutningsvis lite bilder på de fina hönsen. Om de bara visste att jag smider planer. Efter att nyss ha köpt en ekologisk kyckling för ohyggliga mängder pengar funderar jag på att skaffa "kött-höns". Alltså en större ras som går att äta. Jag tror silkeshönsen också går bra att äta (men otäckt med blått kött!) men just det här gänget var ju bara tänkta som gullehöns och äggläggare från början! Det kanske går lättare om jag skaffar höns som jag vet från början att vi ska äta upp (tupparna alltså). 








1 kommentar:

  1. Blått hönskött är riktigt läckert, bokstavligt talat =)

    SvaraRadera