torsdag 23 september 2010

A long time ago...

... this girl had a blog...

Det sägs att när man skaffar sig ett hus så behöver man aldrig mer lida brist på sysselsättning.

I vårt fall har det varit precis så. Jag sysselsätter mig för glatta livet på bekostnad av TV-tittande, surfande och bloggande. Istället ägnas fritiden numera åt trädgårdsskötsel, nödvändiga renoveringar (framför allt av vårt fina uthus) samt växthusbyggande. Drömmen om ett eget växthus håller i skrivande stund på att bli verklighet!


Så om jag ska sammanfatta året så här långt:

Under januari frös vi mest hela tiden. Det berodde nog till viss del på att det här gamla huset kanske är lite dragit, men mest av allt får vi skylla oss själva eftersom vi inte vågade ha elementen på full fart (eluppvärmt stort hus, det säger allt). Det var nog här någonstans som hundarna började få sova i sängen permanent (vi kurade ihop oss som kultingar för att hålla oss varma). Jag började smida trädgårdsplaner och sådde nog redan nu kronärtskocka och chili.

Februari fortsatte i samma spår och fler fröer kom i jorden. Jag var duktig och pluggade internmedicin hemma på kvällarna.

Sedan kom mars och längtan efter trädgården började bli outhärdlig. Jag skissade upp framtida grönsaksland och planerade hur jag skulle så för att kommande år kunna växelodla (för att minska risken för sjukdomar, det hade jag minsann läst i trädgårdsboken).

I april tyckte jag att snön låg kvar alldeles för länge men gladde mig åt snödroppar, vintergäck och andra små godingar som började synas lite här och var i trädgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar