onsdag 25 september 2013

Ladutaksläggning igen...

Nu har vi satt igång med andra sidan av ladutaket. Hittills har det gått undan och på 4 dagar har vi hunnit med att riva av teglet, regla upp taket, lägga bärläkt, sätta fast kondensväv och takfotsbräda. Idag ska vi börja lägga plåt.


För övrigt har jag satt tulpanlökar i år, vilket jag varit dålig på tidigare. Det blev en blandning mellan Queen och night, Spring Green, Maytime, Triumphator och Webers Parrot. De fick t o m benmjöl så nu jag förväntar mig många fina tulpaner i vår!


Något annat som har hänt här hemma på sistone är att trädgårdsskjulet har fått sig ett ansiktslyft. Golvet är tjärat, väggen har fått en hylla för alla prylar, det är målat falurött invändigt och framför öppningen har Henke lagt lite tegel. Jag har också tänkt att jag borde fixa någon sorts upphängning för spadar och krattor på väggen.

Vi har fått väldigt många päron i år! Jag kan inte minnas att vi har skördat ett enda päron tidigare och funderar på om det beror på att jag inte beskar trädet så hårt i våras (dvs vattenskotten fick sitta kvar). Igår kväll försökte jag mig på att göra päronmos med min nya passertillsats till KitchenAid. Resultatet blev sådär. Moset blev väldigt löst/vattnigt och efter att jag hade kokat ihop det med socker så fick det en rökig smak (typ tjära). Jag gissar att jag kokade päronen för länge innan de passerades och att den rökiga smaken kanske berodde på att det blev bränt på botten av kastrullen... Det finns utrymme för förbättring i alla fall. 


2 kommentarer:

  1. Härligt att se en gammal ekonomibyggnad som blir väl omhändertagen!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gillar vår lada väldigt mycket och hoppas kunna inhysa lite fler djur där så småningom! =)

      Radera