söndag 15 januari 2012

Vintervila


Sitter vid köksön och tittar ut genom fönstret på den vackra vintern. Stänglarna av stockrosor står fortfarande kvar i rabatten och har nu blivit klädsamt frostbeklädda. Jag drömmer om att öppna upp en glasdörr från vardagsrummet/biblioteket ut i trädgården så att det kan stå öppet på sommaren. Under hösten har det känts ganska skönt att inte behöva ta hand om trädgården och jag har hittills inte heller känt någon större längtan efter vårens pelargonpyssel och frösådder. Liksom pelargonerna behöver jag nog lite vintervila, sitta inne och kura under en filt med en kopp te eller bara göra något annat ett tag. Den här höstens och vinterns "vila" har inneburit köksrenovering, vilket tog på krafterna, följt av den här uppsatsen som måste nu skrivas. Jag har satt upp en regel att jag inte får börja med något nytt projekt i någon form innan uppsatsen är färdig. Det innebär att jag varken får titta i frö- eller pelargonkataloger, beställa eller så fröer och inte ens läsa en bok (om den inte är veterinärmedicinsk förstås). Som tur är har jag sällskap av min älskade MacBook och då går skrivandet lite lättare. Emellanåt kommer en brun liten hund och vill sitta i knät och vara nära. Ibland kommer ett svart yrväder springandes, stampar på mig med sina framtassar och skäller uppmanande - Dags att leka! Men just nu ligger de båda och sover så jag borde kunna skriva en stund på min fallbeskrivning som jag ska ha med i uppsatsen. Alldeles strax ska jag göra det...

1 kommentar:

  1. Hej! Ni har ju en riktig liten idyll med hus, alla blommor och italienarna (främst italienarna :) Väldigt inspirerande! Hälsningar, Anna

    SvaraRadera